Aktualności

Gala Everesty 2014 – najważniejsza konferencja Private Equity w Polsce

01.12.2014 Pobierz PDF

27 listopada odbyła się 12-sta edycja Gali Everesty, czyli najważniejsze wydarzenie Private Equity/Venture Capital w Polsce. W konferencji wzięły udział kluczowe osobistości ze świata nowych technologii, internetu i technologicznych funduszy inwestycyjnych.

Na Gali, która odbyła się w sali Business Club na Stadionie Narodowym, obecni byli przedstawiciele firm prowadzących działalność w internecie, najwybitniejsi reprezentanci technologicznych PE/VC, finansiści, przedsiębiorcy, jednym słowem światowa śmietanka tzw. Nowej Ekonomii. W agendzie znalazły się cztery panele dyskusyjne, prezentacja oraz dwa czaty. Wydarzenie otworzyły rozmowa Cezarego Smorszczewskiego, Prezesa Zarządu MCI, z Michałem Sołowowem, który wygrał wcześniej przeprowadzony przez redakcję „Pulsu Biznesu” plebiscyt „Przedsiębiorca 25-lecia” oraz dyskusja z udziałem Tomasza Czechowicza, Partnera Zarządzającego MCI Management, z Łukaszem Gadowskim, współtwórcą oraz Partnerem funduszu TeamEurope z Berlina.

Pierwszy panel dyskusyjny, pt. “Emerging Europe is going global”, poświęcony był ekspansji firm z rynków wschodzących. Dyskusję poprowadził Adam Niewiński (Prezes Zarządu Domu Inwestycyjnego Xelion), a uczestnikami panelu byli: prof. Krzysztof Rybiński (Rektor, Vistula University), Tomasz Misiak (Prezydent Rady Nadzorczej, Work Service), Marcin Beme (Założyciel Audioteka.pl), Michał Karwacki (Head of PE/VC practice, Squire Patton Boggs) oraz Witold Ferenc (Założyciel i Przewodniczący Rady Nadzorczej, Frisco.pl). Podczas debaty goście zwrócili uwagę, że mechanizmy dzisiejszego biznesu nie zostawiają przedsiębiorcom myślącym o sukcesie właściwie żadnego wyboru. Jeżeli nie zdecydują się na globalny rozwój, ich pozycja będzie słabła i firmy te staną się bardzo łatwym celem do przejęcia dla konkurentów. Przy rozwijaniu biznesów należy zwrócić uwagę na kierunki możliwej ekspansji i strategię biznesową, która może przynieść sukces. Znaczenie ma przy tym aspekcie nie tylko odległość w prowadzeniu biznesu ale też odmienność w kwestiach kulturowych. Dla przebiegu ekspansji znaczenie ma również przywództwo, kierunek wyznaczany przez lidera i odpowiednie nastawienie.

Po zakończeniu pierwszego panelu, prezentację na temat rozwoju inwestycji Fintech wygłosił Tomasz Śmiłowicz (Global Head of Mobile Solutions, Citi). Jego zdaniem, na świecie coraz większą rolę odgrywają platformy cyfrowe, a zatem o rozwoju i sukcesach wielu firm decyduje w obecnej chwili silne zaplecze technologiczne. Stwierdził również, że na globalnym rynku działa już 246 systemów stworzonych z udziałem niefinansowych podmiotów, a ich rola polega nie na zapewnieniu alternatywy dla tradycyjnych usług finansowych, ale na możliwości jej spełnienia z satysfakcją dla klientów.

W drugim panelu dyskusyjnym: “Top 3 digital sectors with disruptive potential”, poprowadzonym przez Sylwestra Janika (Partner, MCI Management) udział wzięli: Marcin Hejka (Vice President w Intel Corporation), Fausto Boni (Venture Capitalist, Współzałożyciel i Partner Generalny 360 Capital Partners) oraz Bakhrom Ibragimov (Tech Venture Capitalist EBRD). Zdaniem prelegentów, potencjał tkwi m.in. w takich sektorach, jak energetyka, czy tez produkcja i handel żywnością.

Trzeci panel pt. „Digital Media – The next 25 years” poprowadził Tomasz Danis (Partner, MCI Management), a udział wzięli w nim: Łukasz Wejchert (Inwestor technologiczny, Założyciel & Prezes Zarządu, Dirlango), Jacek Świderski (Prezes Zarządu, Grupa Wirtualna Polska), Michał Brański (Wiceprezes Zarządu, Grupa Wirtualna Polska) i Robert Bednarski (Prezes Zarządu, Grupa Onet). Wniosek z dyskusji był jednoznaczny – najbliższe lata mogą przynieść umocnienie pozycji portali horyzontalnych, które stawiać będą na jakość oferowanego kontentu.

Ostatni, czwarty panel o nazwie “Digital Economy – The Next 25-years”, dotyczył technologii przyszłości. Moderatorem był Tomasz Czechowicz a gośćmi: Daniel Boniecki (Dyrektor Zarządzający, McKinsey & Company in Poland), Maciej Filipkowski (VP IT & Mobile Division, Samsung Electronics Polska), Aster Papazyan (Commercial Director PayU CEE, Allegro Group), Tomasz Śmiłowicz (Global Head of Mobile Solutions, Citi), Maciej Michalski (Współzałożyciel the Kings Foundation, Członek Programu APM Google) oraz Maciej Sojka (Head of Youtube Partnership, Google). W tym panelu opinie uczestników były do siebie zbliżone. Aster Papazyan stwierdził, że model biznesu będzie się zmieniał – globalne koncerny będą wymyślały koncept, ale wdrażaniem go na poszczególnych rynkach zajmą się już firmy lokalne. Jeśli chodzi o fundusze VC, zdaniem Tomasza Śmiłowicza, nie należy się o nie obawiać. Specjaliści z tych funduszy mają narzędzia do oceny baniek spekulacyjnych i wiedzą jak inwestować. Prawdopodobnie prawdziwym hitem w nadchodzących latach będą tzw. wearable technologies, czyli inteligentne akcesoria i gadżety.

01.12.2014 Pobierz PDF