Najlepszy rok w historii MCI
Grupa MCI zgodnie z oczekiwaniami odnotowała dobre wyniki finansowe. W 2012 r. osiągnęła 41,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto przy rekordowym poziomie wyjść z inwestycji w kwocie ok. 200 mln zł. W 2012 r. do jego portfolio dołączyły 4 perspektywiczne spółki, a w dniu publikacji wyników za 4Q 2012 r. ogłoszono podpisanie umowy na zakup akcji w tureckiej spółce giełdowej Indeks. Posiadając rekordową w historii płynność MCI zamierza w 2013 r. przeprowadzić 4 do 6 projektów inwestycyjnych przeznaczając na ten cel kilkaset milionów złotych.
– Wyniki 2012 r. dowodzą, że obraliśmy słuszny kierunek rozwoju dla MCI. Trafione inwestycje w spółki z branży nowych technologii pozytywnie kontrybuowały do naszych wyników. Dynamiczne wzrosty zanotowały wynik netto, wartość aktywów pod zarządzaniem i aktywa netto – powiedział Tomasz Czechowicz, prezes zarządu MCI Management SA. Posiadamy też rekordowe zasoby gotówki, dzięki czemu nasza dynamiczna akcja inwestycyjna będzie kontynuowana w kolejnych latach – dodaje.
Rynek internetowy – główny obszar inwestycji MCI – jest świadkiem rewolucji cyfrowej. Wzrost penetracji światowych rynków urządzeniami z mobilnym dostępem do sieci i szybko doskonalące się serwisy internetowe sprawiają, że spółki sprzedające usługi w kanałach elektronicznych przeżywają okres dużych wzrostów. Dzięki dużej płynności przekraczającej 200 mln zł MCI, jako fundusz inwestujący głównie w Internetowe przedsięwzięcia technologiczne, jest gotowy do aktywnego uczestniczenia w rozwoju globalnego rynku. Tylko w 2013 r. MCI planuje przeznaczyć na nowe inwestycje większość zgromadzonego kapitału. Przy takiej skali działalności inwestycyjnej fundusz na bieżąco pozyskuje nowe finansowanie wykorzystując sprawdzone kanały fundraisingowe. Kolejne udane prywatne emisje certyfikatów w 2012 r. i oczekiwane wpływy z planowanego programu emisji obligacji, w połączeniu z rekordowymi wpływami z wyjść z inwestycji sprawiają, że MCI może liczyć na utrzymanie dynamicznego wzrostu wyników w kolejnych latach.
Wyniki finansowe
W 2012 r. Grupa MCI wypracowała 41,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 18,7 mln zł w 2011 r. Skonsolidowane aktywa netto funduszu wzrosły do poziomu 572,1 mln zł wobec 526 mln zł przed rokiem (wzrost o 8,7% r/r). Aktywa pod zarządzeniem spółki Private Equity Managers, będącego spółką zarządzającą aktywami funduszu, wzrosły rocznie o 5% do 830 mln zł.
Istotna poprawa wyników była możliwa dzięki wzrostowi wartości certyfikatów funduszu MCI.TechVentures FIZ wskutek rozpoznania w wynikach rekordowego zysku na sprzedaży Mall.cz oraz dzięki wzrostowi wartości inwestycji w spółki portfelowe Invia.cz, Geewa, Morele.net – pochodnej ich bardzo dobrych wyników operacyjnych. Pozytywny wpływ na wyniki Grupy MCI miały stale poprawiające się wyniki spółki zarządzającej aktywami.
Bardzo dobre wyniki inwestycyjne wpłynęły pozytywnie na kurs akcji. Inwestorzy docenili solidne fundamenty i perspektywy wzrostu funduszu. Roczna stopa zwrotu z inwestycji w akcje MCI wyniosła dla 2012 r. 61% w porównaniu do 26% wzrostu wartości indeksu WIG.
Nowe inwestycje
Zgodnie z zapowiedzią w 2012 r. Grupa MCI koncentrowała się na rozbudowie portfela inwestycyjnego. Do grona spółek dołączyły cztery nowe podmioty. Pierwszą transakcją było nabycie za 12 mln EUR mniejszościowego pakiet udziałów w KupiVIP.ru. W ciągu zaledwie czterech lat Spółka urosła do pozycji największego gracza na rynku e-fashion w Rosji. KupiVIP Holding prowadzi serwis KupiVip.ru, będący największym klubem zakupowym na rynku rosyjskim, oferującym produkty i akcesoria ponad 1500 marek w ramach codziennych wyprzedaży („daily flash sales”). KupiVIP Holding prowadzi również butik internetowy KupiLUXE.ru (klub zakupowy dla wybranych marek), regularny sklep internetowy ShopTime.ru oraz specjalną platformę e-commerce (KupiVIP E-Commerce Services) udostępniającą gotowe rozwiązania producentom marek modowych (w modelu „white label”) z zakresu tworzenia dedykowanych sklepów internetowych, rozwoju i obsługi klienta w celu realizacji sprzedaży online, np.: shop.quiksilver.ru, mexx-shop.ru oraz shop.tsum.ru.
Drugą inwestycją MCI w 2012 r. zostało 21Diamonds, sklep internetowy z biżuterią posiadający największy wybór modeli, kamieni szlachetnych oraz kruszców. W jego ofercie znajdują się między innymi: pierścionki, biżuteria naszyjniki, kolczyki oraz biżuterię na specjalne. 21Diamonds umożliwia samodzielne projektowanie biżuterii, wybierając ulubiony model, kamień szlachetny oraz kruszec. Ponadto serwis oferuje dostęp do precyzyjnie wyselekcjonowanej oferty marek biżuterii. Spółka prowadzi działalność w Europie, Brazylii, Indiach i USA, budując pozycję na rynku globalnym. Rynek sprzedaży biżuterii szacowany jest globalnie na 130 mld USD rocznie, a penetracja rynku przez e-sklepy jest obecnie stosunkowo niewielka (3%). Szacuje się, że wartość rynku sprzedaży internetowej biżuterii osiągnie do 2015 r. 10 mld EUR, wzrastając do 10% udziału w obrocie tej branży.
Trzecia inwestycja dokonana w 2012 r. zlokalizowana jest w Polsce. Współtworzony z KFK fundusz Helix Ventures Partners FIZ zainwestował 5 mln zł w serwis moje-biuro.pl – wiodącego dostawcę oprogramowania i narzędzi do prowadzenia księgowości, w tym księgowości „w chmurze”. Środki przeznaczone zostaną na wsparcie marketingu, rozwój kanałów dystrybucji i wzmocnienie zespołu ekspertów. Obecnie spółka współpracuje już m.in. z takimi znanymi instytucjami jak Alior Bank, oferując klientom banku w ramach usługi „Wirtualne Biuro” dostęp do aplikacji wspomagających zarządzanie firmą.
Jako czwarta do portfela MCI dołączyła spółka windeln.de. Inwestycja w największy w Niemczech sklep internetowy, oferujący produkty przeznaczone dla niemowląt i małych dzieci, wyniosła w ramach trzeciej rundy finansowania łącznie 15 mln EUR. Internetowy sprzedawca oferuje ponad 20 tys. produktów ponad 300 marek, które młodzi rodzice mogą wygodnie zamówić z domu. MCI był największym inwestorem w tej rundzie. Fundusz liczy, że windeln.de utrzyma swoją wysoką dynamikę wzrostu wynoszącą w 2012 r. 300% i wyrośnie na pozycję lidera kategorii w sprzedaży online w krajach niemieckojęzycznych.
Fundusz MCI wspierał również swoją spółkę portfelową Invia (e-travel) w przeprowadzeniu przejęcia spółki Travelata z Rosji. Invia kontynuuje strategię rozwoju regionalnego w drodze przejęć i rozpoczyna ekspansję na posiadającym ogromny potencjał rynku rosyjskim.
Wartość inwestycji MCI w całym 2012 r. wyniosła 95 mln zł, z których 77 mln zł to inwestycje nowe, a 18 mln zł udział w kolejnych rundach finansowania.
Najnowsza inwestycja – pierwsza w Turcji
W dniu publikacji niniejszego raportu MCI ogłosiło, że jest w trakcie finalizacji swojej pierwszej inwestycji w Turcji, nad którą prace trwały od dłuższego czasu. Celem inwestycji jest spółka Indeks Bilgisayar Sistemleri Mühendislik Sanayi ve Ticaret A.Ş.. Planowane zamknięcie transakcji przewidziane jest w II kwartale bieżącego roku.
MCI zamierza nabyć 20% jej akcji płacąc maksymalnie 4,35 TRL (turecka lira = 1,76 zł) za akcję. Wypłata ostatniej transzy ceny będzie uwarunkowana osiągnięciem przez spółkę Indeks bardzo ambitnych prognoz finansowych w latach 2013-2014.
Indeks jest największym dystrybutorem IT w Turcji o rocznych przychodach przekraczających 850 mln USD. MCI liczy, że najnowszy zakup wpłynie pozytywnie już na wyniki za I półrocze 2013 r.
Rekordowa kwota wyjść z inwestycji – ok. 200 mln zł
W 2012 r. MCI uzyskało blisko 200 mln zł wpływów gotówkowych ze sprzedaży inwestycji. Do tak dobrego wyniku przyczyniła się głównie rekordowa transakcja wyjścia z Mall.cz (transakcja z Naspers), w wyniku której fundusz otrzymał ok. 38 mln EUR.
W 2012 roku dokonano także sprzedaży pakietu większościowego w spółce Nexto Sp. z o.o. na rzecz Ruch S.A. oraz sprzedaży czeskiej grupie mediowej Mafra udziałów w spółce Retail Info. MCI otrzymało również prawie 13 mln zł dywidendy wypłaconej z zysków 2011 roku przez ABC Data S.A oraz wpływy ze sprzedaży aktywów w funduszu CreditVentures FIZ.
Wyniki ABC Data
W trudnych warunkach rynkowych największa spółka portfelowa MCI zanotowała w 2012 r. rekordowe przychody w wysokości 3,7 mld zł (wzrost o 25% r/r) oraz porównywalny z zeszłorocznym wynik EBITDA, który za cały 2012 r. wyniósł ok. 59 mln zł. ABC Data wypracowała skorygowany zysk netto z działalności kontynuowanej w wysokości 36,2 mln zł (spadek o 5% r/r), co przy zapowiedzianym przez zarząd spółki podtrzymaniu realizacji polityki dywidendowej daje wysoki potencjał wpływów dla MCI.