Aktualności

Travelplanet.pl inwestuje w serwis Aero.pl

05.08.2003 Pobierz PDF

Pierwsze w historii internetu w Polsce przejęcie w branży turystyki Online.
/Początek konsolidacji rynku e-turystyki w Polsce/

Internetowe Biuro Podróży Travelplanet.pl przejdzie do historii polskiego e-biznesu jako pierwsza spółka tej branży, która dokonała przejęcia innego podmiotu. Jest to ważny moment dla całej branży internetowej, gdyż posunięcie Travelplanet.pl pokazuje, że rynek ten rozwija się dynamicznie i ma przed sobą bardzo dobre perspektywy.

Travelplanet.pl S.A. zakupiło jeden z najstarszych w Polsce, działający już od 1997 roku serwis Aero.pl (od 2000 roku działa pod obecną nazwą), który świadczy usługi sprzedaży tanich biletów lotniczych. Jak mówi Tomasz Moroz wiceprezes Travelplanet.pl S.A.- zdecydowaliśmy się na ten krok w celu dywersyfikacji naszej oferty i wzmocnienia pozycji konkurencyjnej w obszarze sprzedaży biletów lotniczych przez Internet. Wprawdzie od początku istnienia Travelplanet.pl funkcjonowała na serwisie sekcja „bilety lotnicze” jednakże zdecydowaliśmy się na jej wyodrębnienie ze struktury organizacyjnej Travelplanet.pl ze względu na skalę biznesu, nieco inną specyfikę oraz odmienny model biznesowy.
Przejęcie Aero.pl przez Travelplanet.pl oznacza powstanie Grupy Travelplanet.pl S.A., w skład której wchodzą Internetowe Biuro Podróży Travelplanet.pl oraz serwis sprzedaży biletów lotniczych Aero.pl. Firmy będą miały wspólne struktury zarządzania, natomiast będą posiadały oddzielne Centra Obsługi Klienta.

Serwis Aero.pl specjalizuje się w sprzedaży tanich biletów lotniczych z lotnisk polskich i niemieckich, oferując dostęp do niepublikowanych w Polsce oraz niedostępnych w tradycyjnych biurach podroży specjalnych taryf. System rezerwacyjny Aero.pl jest oparty o wyszukiwarkę tanich przelotów systemu lotniczego Sabre, w którym codziennie pojawia się około 10 mln taryf. Jak mówi Jakub Mazur – dyrektor marketingu Travelplanet.pl takie rozwiązanie pozwala nam na oferowanie bardzo konkurencyjnych cen, także z lotami z terenu Niemiec. Ta ostatnia oferta jest szczególnie atrakcyjna, gdyż na chronionym rynku polskim ceny są znacznie wyższe niż u naszych zachodnich sąsiadów. Jak mówi Jakub Mazur często warto nadłożyć drogę nawet z Warszawy do Berlina bo lot okazuje się tańszy. Dodatkowo w Aero.pl każda osoba lecąca z Niemiec otrzymuje darmowy bilet na komunikację miejską w mieście wylotu.

Travelplanet.pl S.A. zakupiło serwis Aero.pl od firmy Antiqua. Jak mówi właściciel firmy dr Bogdan Bobowski – szybki rozwój serwisu i jego skali działania wymusił konieczność znacznego wzmocnienia jego struktury organizacyjnej i finansowej. Bobowski podkreśla także, że serwisowi Aero.pl potrzebny był stabilny rozwój i inwestycje, aby zwiększyć skalę jego działania. Dlatego też właściciel firmy Antiqua zdecydował się na sprzedaż serwisu Travelplanet.pl, które ma wg niego największe doświadczenie w branży turystycznego e-commerce w Polsce i będzie w stanie zapewnić mu dynamiczny rozwój.

Działanie Travelplanet.pl S.A. jest wynikiem obserwacji tendencji panujących na zachodzie Europy oraz w USA. Obszar sprzedaży biletów lotniczych przez Internet rozwija się tam bardzo dynamicznie i pomimo dekoniunktury na rynku linii lotniczych globalny przyrost zakładanych rezerwacji przez Internet jest bardzo duży. Według Travel Industry Association of America bilety lotnicze są najchętniej kupowanym produktem spośród wszystkich z branży turystycznego e-commerce. W roku ubiegłym, porównując do roku 2001 liczba osób, które zakupiły usługę turystyczną, w tym bilety lotnicze w Internecie wzrosła w USA aż o 25%. Potwierdza te tendencje Forrester Research, według którego w najbliższym pięcioleciu suma wydawana przez Amerykanów tylko na wyjazdy indywidualne w Internecie wzrośnie do 50mld USD rocznie.

Ponadto ważne jest również to, że klient ma większe zaufanie kiedy kupuje usługę w serwisie specjalistycznym. Sytuacja to dotyczy w szczególności biletów lotniczych, które stanowią poważny odsetek wpływów turystycznego e-commerce a ich sprzedaż wymaga określonych umiejętności i kompetencji ze strony profesjonalnych kasjerów biletowych.

Dzięki zakupowi Aero.pl, Travelplanet.pl stało się obecnie niekwestionowanym liderem na rynku e-turystyki w Polsce. Jak mówi Tomasz Moroz tylko w roku 2002 serwis Aero.pl sprzedał bilety za ponad 1,2 mln PLN. Dzięki wzmocnieniu jego pozycji przez Travelplanet.pl oraz licznym synergiom występującym pomiędzy dwoma firmami, planowane jest podniesienie przychodów do ok. 2 mln PLN w roku 2004. Travelplanet.pl S.A. w roku 2002 osiągnęła wg rankingu Rzeczpospolitej drugi wynik w Polsce wśród biur podróży pod względem dynamiki wzrostu przychodów. Firma osiągnęła wzrost aż o 319% w porównaniu do roku 2001. Żadne z internetowych biur podróży nawet nie zbliżyło się do tego wyniku. Jesteśmy bardzo zainteresowani tym, aby przenieść to tempo wzrostu również na Aero.pl – mówi Tomasz Moroz..

—————–
Travelplanet.pl powstało w grudniu 2000 roku, a swój serwis uruchomiło w maju 2001. Większościowym udziałowcem Travelplanet.pl jest fundusz MCI Management-spółka giełdowa, która zapewnia jej niezbędne środki na inwestycje technologiczne i rozwój.

Travelplanet.pl jako jedyny serwis internetowy sprzedaje oferty wszystkich największych touroperatorów m.in.: TUI, Scan Holiday, Neckermann, Ving, Eurocamp, Triada, Itaka, Big Blue oraz RainbowTours. Dzięki podpisanym umowom z blisko 20 touroperatorami serwis oferuje wybór z ponad 100 000 ofert (80-90% dostępnych ofert na rynku).

W chwili obecnej spółka zajmuje pozycję lidera w sektorze sprzedaży wycieczek w Internecie. Zaowocowało to w roku 2002 podjęciem współpracy z Wirtualną Polską. Moduły e-commerce Travelplanet.pl znalazły się w serwisie turystycznym, oraz w serwisie zakupy. Pozycja lidera w branży umożliwiła spółce stworzeniem nowych podserwisów sprzedażowych i informacyjnych we współpracy z firmami, które są w większości liderami w swoich segmentach rynku: Hewlett Packard (serwis fotografii cyfowej), GlaxoSmithKline (apteczka podróżnika), Hertz (wypożyczanie samochodów), Interhome (rezerwacja domów i apartamentów), Europejske Ubezpieczenia Podróży (sprzedaż ubezpieczeń).

Serwis wyróżnia się bardzo interesującym profilem użytkownika. Zarobki większości osób mieszczą się w przedziale powyżej średniej krajowej. Jak mówi Dawid Sadulski – kierownik ds. programowych z Travelplanet.pl potwierdzeniem tego jest średnia cena sprzedanej wycieczki w grudniu 2002, która wyniosła blisko 2000PLN. W sumie w ostatnim miesiącu ubiegłego roku 1 użytkownik serwisu wydał aż 30 PLN, co oznacza kwotę kilkunastokrotnie większą niż średni wydatek polskiego Interanuty w innych serwisach.

Adres:
Travelplanet.pl S.A.
50-066 Wrocław; ul. Świdnicka 13
tel. (0-71) 341 82 45; fax (0-71) 343 17 49
e-mail: info@travelplanet.pl
www: http://www.travelplanet.pl

Dodatkowe informacje:
Dawid Sadulski
Kierownik ds. programowych Travelplanet.pl
e-mail: dawid.sadulski@travelplanet.pl

05.08.2003 Pobierz PDF