Digital Matters report 3.5 – BIQdata for MPoziom inwestycji private equity w Europie Środkowej osiągnął wartość aż 2,8 miliardów USD, z czego 32% środków trafiło do Polski! Skala firm w regionie przyciąga coraz więcej funduszy private equity: dotychczas z takiego finansowania skorzystała rekordowa liczba 400 spółek. Zaangażowanie funduszy private equity w Europie Środkowej znacząco rośnie.
Zespół BIQdata wraz z ekspertami Grupy MCI przygotowali pierwszy w Polsce raport Digital Matters: Trendy 2020+, w którym przeanalizowano firmy technologiczne w Europie Środkowej w sześciu sektorach: media, technologie i komunikacja, handel, finanse, transport i logistyka, zdrowie i well-being, produkcja i usługi. Największą wartość ma sektor TMT – to ponad 26 mld USD
Wartości sektorów, w mln USD:
- TMT: 26 358 mln USD
- Produkcja i usługi: 18 135 mln USD
- Handel: 7 253 mln USD
- Finanse: 4 854 mln USD
- Zdrowie: 2 405 mln USD
- Transport i logistyka: 1 660 mln USD
Eksperci wskazują, że wprowadzenie sieci 5G, które zwiększą prędkość transmisji i zmniejszą opóźnienia w przesyłaniu danych, przyczynią się do dalszego rozwoju sektora. Kraje Europy Środkowej znacznie odczują w 2020 r. zainteresowanie operatorów centrów danych oraz operatorów chmurowych. – Polska i inne kraje regionu są postrzegane jako bardzo ważne rynki. Im dłużej operatorzy chmurowi zwlekają z wejściem na nowy rynek, tym więcej miejsca zostawiają firmom, które już tu są. Przewiduję efekt domina, który istotnie ruszy popyt na tego typu usługi w Europie Środkowej – zauważa Maciej Kowalski, partner w funduszu MCI.
Powstałe w Europie Środkowej i uwzględnione w raporcie spółki mają łączną wartość 60 mld dol., z czego na Estonię, czyli najmniejszy kraj Europy Środkowej, przypada aż 16 mld dol. Cyfryzacja stała się jednym z kół zamachowych gospodarki tego kraju, który obecnie jest jednym z największych europejskich skupisk firm działających w segmencie fintech. Eksperci wskazują również, że coraz bardziej zacierają się granice pomiędzy światem online a offline. Szczególnie widać to w sektorze handlu. – Sklep fizyczny wchodzi w działalność online, a borykający się z kosztami logistycznymi i utrzymaniem magazynu sklep internetowy decyduje się na wpuszczenie do siebie innych sprzedawców i staje się platformą sprzedażową (marketplacem). Część sklepów online otwiera fizyczne placówki i na koniec dostajemy nowoczesny omnichannel – komentuje Krzysztof Konopiński, partner w MCI Capital.
Lokalne i globalne jednorożce, lokalni czempioni, wschodzące gwiazdy
W Europie Środkowej jest łącznie 13 jednorożców, czyli firm wycenianych na ponad miliard dolarów. Polskie Allegro, obsługujące wyłącznie lokalny rynek, to najwyżej wyceniana spółka w handlu internetowym w Europie Środkowej. Pozostałe kierują swoje usługi głównie do odbiorców w regionie (jak np. Vinted, którego wycenę ujawniono pod koniec 2019 r.) albo na cały świat (jak) np. rumuński UIPath). Powód? Rynki regionu są stosunkowo niewielkie i płytkie, stąd naturalnym kierunkiem są poszukiwania skali i – w konsekwencji – ekspansja na rynki zagraniczne.
Wizytówką Polski są gry, Estonii fintechy, a Czech – programy antywirusowe
Eksperci podnoszą znaczenie sukcesów poszczególnych firm na budowę pozycji krajów w konkretnych segmentach. Za sprawą CD Projekt i Techland Polska jest istotnym podmiotem na rynku gier. Polska jest też liderem płatności B2C. Z kolei dzięki SALESmanago oraz LiveChat polską specjalnością stały się również narzędzia do automatyzacji procesów w marketingu. Europejskie firmy z branży fintech koncentrują się w największych centrach: w Londynie, Paryżu, Berlinie oraz Sztokholmie.
Klimat dla biznesu: formalności i podatki
Aby wystartować z firmą, najbardziej trzeba się uzbroić w cierpliwość w Polsce: potrzeba nawet 37 dni na wszystkie niezbędne formalności i procedury. Nieco krócej można załatwiać formalności w Czechach (24 dni), Bułgarii (23 dni) i na Słowacji (21 dni). Tylko w dwóch krajach jest szansa na założenie firmy w mniej niż 5 dni – w Grecji (4 dni) i w Estonii (3 dni). Z kolei w Rumunii obowiązują jedne z najniższych kosztów prowadzenia działalności – w tym kraju obowiązkowe podatki i składki pochłoną 20 proc. Zysków firmy, a w Chorwacji – 21 proc. Najwięcej płacą przedsiębiorcy w Grecji, gdzie państwo zabiera ponad połowę (52 proc.), w Słowacji (50 proc.) i Estonii (48 proc.).
***
Raport Digital Matters: Trendy 2020+ powstał we współpracy z BIQdata na zlecenie Grupy MCI.