W dniu 9 czerwca 2004 r. Fundusz MCI Management SA sprzedał inwestorom,
w wyniku serii transakcji pre-IPO, 25% akcji spółki portfelowej Travelplanet.pl SA za kwotę 5,8 mln zł. Całkowita wartość rynkowa Spółki wynosi wg tej wyceny 23,2 mln zł. Sprzedaż akcji Travelplanet.pl SA została sfinalizowana zgodnie z planami funduszu MCI na 2004 rok.
Wśród inwestorów, którzy nabyli akcje Travelplanet.pl SA znajdują się dwie instytucje finansowe. Transakcja została przygotowana i przeprowadzona przez Internetowy Dom Maklerski SA (IDMSA.PL). Jest to pierwszy krok w planowanym procesie wprowadzenia spółki Travelplanet.pl SA na GPW, które zgodnie z założeniami ma nastąpić do lipca 2005 roku.
MCI Management SA zrealizował bezpośrednio na tej transakcji 1350% stopy zwrotu
z inwestycji. Fundusz objął akcje Travelplanet.pl SA w 2000 roku po 10 zł za sztukę, zaś cena
z transakcji pre-IPO wyniosła 135 zł za szt.
Sprzedaż pakietu akcji Travelplanet.pl SA to modelowa transakcja w procesie wprowadzania naszych spółek portfelowych na giełdę – mówi Tomasz Czuczos, Dyrektor Finansowy MCI –
w ten sposób możemy realizować następne wyjścia z naszych inwestycji.
Proces pre-IPO Travelplanet.pl SA jest pierwszą na rynku transakcją kapitałową dotyczącą spółki e-commerce. Mamy dużą satysfakcję z przeprowadzenia tej operacji, jak i z tego, że przekonaliśmy inwestorów finansowych do uczestnictwa w niej – ocenia Rafał Abratański, Wiceprezes Internetowego Domu Maklerskiego SA. – Należy docenić działania Zarządu Travelplanet.pl SA, który umiał przekonać inwestorów do swego modelu biznesu, co jest najlepszym prognostykiem dla oferty IPO tej spółki. Ponadto transakcja ta ma bardzo istotny wpływ na wartość podmiotu dominującego czyli MCI, gdyż zawiera wycenę jednego
z aktywów (Travelplanet.pl) – nie dyrektorską – a rynkową, wynikającą wprost z transakcji sprzedaży na dużym pakiecie akcji.
W roku 2003 Travelplanet.pl SA osiągnęła pozycję lidera wśród dystrybutorów turystyki online na polskim rynku. Od momentu powstania Spółka odnotowuje corocznie trzycyfrową dynamikę wzrostu sprzedaży. W pierwszym kwartale 2004 r. trend ten został utrzymany. Dzięki osiąganym wynikom Spółka wzbudziła duże zainteresowanie inwestorów, co pozwoliło na udane przeprowadzenie transakcji pre-IPO i wyraźne określenie wyceny rynkowej Travelplanet.pl S.A., która jest istotnym elementem wartości całego portfela funduszu MCI.
Przeprowadzona z dużym powodzeniem transakcja sprzedaży 25% akcji Spółki przez fundusz MCI jest dla nas bardzo pozytywnym sygnałem ze strony rynku inwestycyjnego, który docenia sukces, jaki osiągnęliśmy na przestrzeni ostatnich lat – ocenia Tomasz Moroz, Wiceprezes Zarządu Travelplanet.pl S.A. – Jesteśmy przekonani, że nasz model biznesowy, jasna strategia i długoterminowa wizja rozwoju Spółki gwarantują wzrost wartości przedsiębiorstwa w kolejnych latach. Z naszej perspektywy powiększenie akcjonariatu jest sukcesem całej Spółki Travelplanet.pl SA, jej pracowników i przede wszystkim naszych klientów, którzy od kilku lat korzystają z naszych usług i których liczba wciąż dynamicznie rośnie.