Aktualności

MCI Management SA inwestuje w e-prasę

29.03.2007 Pobierz PDF

MCI Management S.A. podpisało 28 marca 2007 roku umowę inwestycyjną dotyczącą spółki NetPress Digital Sp. z o.o. Na mocy umowy MCI oraz spółka Zakłady Graficzne Taurus Stanisław Roszkowski Sp. z o.o. utworzą nowy podmiot, który przejmie zorganizowaną część przedsiębiorstwa NetPress oraz zostanie zasilony przez MCI kwotą do 1,5 mln PLN w dwóch transzach. NetPress zajmuje się produkcją oraz dystrybucją elektronicznych wersji gazet, czasopism oraz książek. Spółka jest wyłącznym partnerem w Polsce światowego lidera w branży e-wydań, amerykańskiej firmy Zinio Systems, Inc.

W ramach inwestycji MCI zainwestuje w dwóch transzach łącznie do 1,5 mln PLN w przeciągu 18 miesięcy od daty podpisania umowy inwestycyjnej. Pierwsza transza opiewa na kwotę 600.000 PLN i w wyniku jej realizacji MCI obejmie 33,3% udziałów w Netpress Digital. W wyniku realizacji drugiej transzy udział MCI wzrośnie do maksymalnie 49,9%.

Partner w przedsięwzięciu, spółka Taurus, wniesie do spółki zorganizowaną część przedsiębiorstwa, funkcjonującą dotąd jako NetPress – Dział Dystrybucji Cyfrowych Magazynów. NetPress jest pionierem na polskim rynku e-wydań i zdecydowanym liderem, jeżeli chodzi o liczbę oferowanych tytułów oraz skalę działalności.

Środki z inwestycji zostaną przeznaczone na rozwój platformy technologicznej, co umożliwi wejście NetPress w nowe obszary biznesowe, jak również na promocję i marketing usług i produktów spółki oraz poszerzanie oferty produktowej, zarówno o nowe tytuły gazet i czasopism, jak i nowe produkty (e-booki, audiobooki itd.).

„W przypadku inwestycji w NetPress, MCI postawiło na zdecydowanego lidera w biznesie znajdującym się na bardzo wczesnym etapie rozwoju. To z jednej strony spore wyzwanie, ale z drugiej szansa na osiągnięcie ponadprzeciętnych zysków z inwestycji. Bardzo ważnym elementem, który skłonił nas do realizacji tej inwestycji, na tak wczesnym etapie rozwoju, jest osoba Pana Bartłomieja Roszkowskiego, który stworzył NetPress od początku i mimo młodego wieku wykazuje wyjątkowe zdolności menedżerskie. Kolejnym ważnym elementem jest współpraca z Zinio, która daje bieżący dostęp do najnowszych osiągnięć technologicznych w zakresie e-prasy” – powiedział Maciej Kowalczyk, Dyrektor Inwestycyjny MCI, odpowiedzialny za realizację projektu NetPress.

„Wybraliśmy współpracę z MCI, gdyż wierzymy, że ich doświadczenie w rozwijaniu młodych technologicznych biznesów w połączeniu z know-how jakie NetPress zdobyło w ciągu kilkunastu miesięcy działalności na polskim rynku e-prasy, pozwoli nam zbudować najsilniejszego gracza na rynku. Liczymy również na wsparcie MCI w zakresie ekspansji zagranicznej do krajów naszego regionu, które na chwilę obecną są jeszcze niezagospodarowane przez Zinio. Udało się nam również osiągnąć porozumienie co do dalszej wizji rozwoju spółki, a to dla mnie jako twórcy serwisu było szczególnie istotne.” – powiedział Bartłomiej Roszkowski, Dyrektor NetPress, docelowo Prezes Zarządu NetPress Digital.

O NetPress :

Spółka prowadzi sprzedaż poprzez swoją stronę internetową www.netpress.pl, na której klienci mogą wybierać spośród oferty ponad 30 wydawnictw prasowych oraz blisko 100 tytułów gazet i czasopism. Spółka ma w swojej ofercie również kilkadziesiąt tytułów e-booków, jednak działalność ta będzie dopiero rozwijana. W celu korzystania z usług NetPress konieczna jest instalacja darmowego czytnika wydań elektronicznych amerykańskiej firmy Zinio (Zinio Reader). Umożliwia on czytanie czasopism w wersji stanowiącej dokładną kopię wydania drukowanego (zawiera taki sam układ, te same treści, w tym reklamowe itd.), a Związek Kontroli Dystrybucji Prasy wlicza wydania elektroniczne do standardowego nakładu danego tytułu. Ponadto elektroniczne wydania w formacie Zinio są wzbogacone o dodatkowe funkcjonalności, jak przeszukiwanie, wprowadzanie notatek, archiwizowanie na twardym dysku. Technologia Zinio umożliwia wprowadzenie szeregu elementów interaktywnych, które również zwiększają atrakcyjność tej formy czytania prasy. Najprostszym dodatkiem tego rodzaju są aktywne linki do stron internetowych reklamodawców, ale także możliwość umieszczania reklam w postaci plików multimedialnych. Z czasem wprowadzane będą linki do stron internetowych rozszerzających tematykę poruszaną w danym artykule, do zwiastunów filmowych, czy stron umożliwiających wypowiedzenie się czytelnika na poruszany w artykule temat. Zaletą wydań elektronicznych jest również szybkość dostawy, gdyż wydanie jest gotowe do ściągnięcia zanim jeszcze pojawi się w kiosku, a dodatkowo wizyta w kiosku staje się już niepotrzebna. Ta cecha może być szczególnie cenna dla osób dużo podróżujących lub mieszkających za granicą, które chcą mieć stały dostęp do aktualnych informacji z kraju. Czasopisma sprzedawane przez NetPress mogą być czytane zarówno on-line, jak i off-line, a forma elektroniczna, eliminująca koszty druku i dystrybucji, umożliwia zaoferowanie e-czasopism w dużo niższych cenach, niż ich odpowiedniki drukowane.

Rynek prasy elektronicznej w Polsce znajduje się na bardzo wczesnym etapie rozwoju, jednak mimo tego, NetPress zdobył rzeszę stałych klientów, którzy od początku działalności w październiku 2005 roku zamówili już blisko 500.000 sztuk czasopism w formacie Zinio. Na świecie ta forma sprzedaży prasy rozwija się od początku XXI wieku. Zinio Systems rozpoczęło swoją działalność w marcu 2000 roku i do dziś, poprzez swoje serwery dostarczyło ponad 55 mln sztuk czasopism elektronicznych.

29.03.2007 Pobierz PDF