Invia.cz, lider rynku e-travel w Europie Środkowo-Wschodniej, kupiła od Unimex Group, a.s. 100% udziałów w spółce NetTravel s.r.o., będącej trzecią co do wielkości spółką e-travel w Czechach i drugą na Słowacji.
„Invia.cz, zakupując 100% udziałów w spółce NetTravel zapewniła sobie nie tylko wzmocnienie pozycji lidera czeskiego i słowackiego rynku e-travel (którego wartość szacowana jest na ok. 170 mln EUR), ale również rynku środkowoeuropejskiego. Operacja ta zapewni nam również zachowanie tempa wzrostu spółki na poziomie 30% rocznie. Szacujemy, że dzięki wykorzystaniu efektów synergii, TTV* Invii wzrośnie o ok. 14 mln EUR (przewidujemy osiągnięcie poziomu 90 mln EUR), a EBITDA – o ok. 400.000 EUR (do poziomu 1,5 mln EUR). Przejęcie silnego konkurenta jest dla Invii szansą na osiągnięcie dodatkowych bonusów sprzedażowych od tour operatorów.” – mówi Michal Drozd, założyciel i CEO Invia.cz
„W naszej ocenie są to znakomite wieści. Mimo niekorzystnych uwarunkowań gospodarczych, nasze spółki portfelowe radzą sobie doskonale, wykorzystując ten trudny okres na rozbudowywanie potencjału i wzmacnianie pozycji rynkowej. Rynek e-travel, zwłaszcza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, jest niezwykle perspektywiczny. Rynek turystyki w kanale tradycyjnym rośnie średniorocznie o ponad 2,5% (lata 1998-2009). Natomiast przychody branży turystycznej w internecie rosną średnio o ponad 70% rocznie. Jak widać Invia radzi sobie doskonale, robiąc właściwy użytek ze swoich doświadczeń biznesowych. Mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma i nasze plany dotyczące wprowadzenia spółki na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie na przełomie 2010 i 2011 r. zostaną zrealizowane zgodnie z harmonogramem.” – dodaje Tomasz Czechowicz, prezes zarządu MCI Management SA.
„Zawsze uważałem Invię za doskonałą inwestycję. Dlatego właśnie nasz fundusz, Internet Travel Holding AG (wówczas Centralway Holding AG), zainwestował w tę spółkę w latach 2004-2005 11 mln CZK. Akwizycja NetTravel była praktyczną realizacją strategii M&A, mającej na celu szybką ekspansję na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Takie działania, jak i rozwój organiczny, stale prowadzony przez firmę, służą zbudowaniu silnej pozycji Invii przed planowanym na lata 2010-2011 debiutem giełdowym spółki. Mamy nadzieję, że środki pozyskane z IPO pozwolą nam na dalsze dynamiczne prowadzenie akwizycji i rozwój w regionie CEE.” – mówi Christian Wipf, członek rady nadzorczej Invia.cz i Managing Director w Altium Capital AG.
Invia.cz powstała w 2002 r., jako czwarty gracz na czeskim rynku e-travel, szybko osiągając pierwszą pozycję na swoim rynku macierzystym i osiągając breakeven-point w 2005 r. W 2004 r. rozpoczęła ekspansję międzynarodową, wchodząc na rynek słowacki, a następnie: polski (2006 r.), węgierski (2007 r.) i rumuński (2008 r.). Obecnie, generując obroty na poziomie przekraczającym poziom 65 mln EUR (2008 r.), Invia.cz jest większa niż pozostali trzej liczący się gracze w Czechach łącznie. Spółka ma dąży do osiągnięcia pozycji lidera na wszystkich rynkach, na których działa, szczególnie w przypadku rynków mających opóźnienie w stosunku do głównych rynków regionu, czyli Czech i Polski.
Rynek turystyki w Europie Środkowo-Wschodniej jest bardzo atrakcyjny i charakteryzuje się wysokim potencjałem wzrostu. Łączna liczba ludności w pięciu krajach, w których działa Invia, jest porównywalna do liczby mieszkańców Niemiec. Natomiast wartość rynku turystycznego jest w naszym regionie ok. osiem razy niższa. Jeszcze większe różnice dotyczą sprzedaży oferty turystycznej przez internet. Liczba ludności w dwunastu krajach, które przystąpiły do Unii Europejskiej stanowi ponad 20% ogółu ludności Wspólnoty, natomiast generują oni jedynie niecałe 4% przychodów branży turystycznej on-line.
=====
MCI MANAGEMENT SA
MCI powstało w 1999 r. Jest wiodącą grupą Private Equity w Europie Centralnej, zarządzającą funduszami: MCI.TechVentures 1.0 FIZ (venture capital), MCI.EuroVentures 1.0 FIZ (growth capital), MCI.BioVentures 1.0 (venture capital & seed capital), Helix Ventures Partners FIZ (seed capital & start-up) oraz MCI Gandalf Aktywnej Alokacji SFIO (aktywa alternatywne). Wartość aktywów pod zarządzaniem MCI wynosi ponad 300 mln PLN. MCI specjalizuje się w inwestycjach w innowacyjne spółki działające w sektorach: TMT, usług finansowych, usług medycznych i lifescience/biotechnologia. Grupa MCI zrealizowała jak dotąd łącznie 35 projektów inwestycyjnych oraz dokonała 13 pełnych wyjść i przeprowadziła częściowe transakcje wyjścia z siedmiu inwestycji. MCI Management SA jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od lutego 2001 r. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, a także Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
http://www.mci.pl
INVIA.CZ, S.R.O.
Invia.cz, spółka działająca na rynku e-travel, powstała w 2002 r. i szybko stała się numerem jeden na swoim rynku macierzystym. Posiada w ofercie ponad 600.000 wycieczek od ponad 400 tour operatorów, dla niektórych z nich jest największym kanałem sprzedaży, co zapewnia jej wysokie prowizje. Oprócz pakietów turystycznych oferuje również bilety lotnicze, miejsca hotelowe, ubezpieczenia i wynajem samochodów. W szczególny sposób dba o budowę społeczności wokół swojej oferty, rozwijając szereg funkcjonalności z zakresu Web 2.0, w tym możliwość umieszczania relacji i zdjęć z podróży, fora dyskusyjne, możliwość oceniania hoteli itp. Spółka stworzyła również system lojalnościowy dla ponad 800.000 zarejestrowanych użytkowników. W 2005 r. spółka postanowiła rozszerzyć swoją działalność o kanał off-line i utworzyła trzy własne punkty sprzedaży. Dodatkowo od 2007 r. buduje model franchisingowy, w ramach którego – pod marką Invia – działa ok. 30 punktów sprzedaży w całych Czechach. Od 2004 r. spółka prowadzi ekspansję międzynarodową i obecnie działa również na Słowacji, w Polsce, na Węgrzech i w Rumunii.
http://www.invia.cz
NETTRAVEL.CZ, S.R.O.
Spółka powstała w 2003 r. jest jedną z trzech największych internetowych agencji podróży w czeskim I słowackim internecine. Oferuje klientom z całego świata ponad 100.000 pakietów wycieczkowych od 150 najważniejszych tour operatorów z Czech i Słowacji. W 2008 r. NetTravel uzyskała obroty w wysokości 10,3 mln € (w Czechach) i 4,6 mln € (na Słowacji).
http://www.nettravel.cz
=====
* TTV – (Total Transaction Value) całkowita wartość sprzedanych produktów lub usług, obrót. W przypadku wycieczek turystycznych określa całkowitą wartość sprzedanych wycieczek (cena zapłacona przez klienta), w tym prowizję stanowiącą przychód spółki. TTV, określana czasem jako „gross bookings” umożliwia określenie skali działalności i udziału w rynku.
TTV (cena wcieczki dla klienta)
– koszt zakupu od tour operatora
= prowizja (przychód)