Inwestycje polskich przedsiębiorstw w oprogramowanie i sprzęt komputerowy w 2010 roku nie przekraczały 25 mld złotych. W minionym roku wyniosły 50 mld zł, a do końca 2020r. znacznie przekroczą 60 mld zł. Jeśli jednak firmy w Polsce przeznaczałyby na cyfryzację taki odsetek PKB jak firmy w Czechach, wydatki wynosiłby 80 mld zł. Technologie cyfrowe wciąż stanowią dla nich wyzwanie, jednak mają dużą szansę ominąć kilka etapów i zająć pozycje technologicznych liderów.
Takie wnioski płyną z raportu Cyfryzacja to więcej niż technologia, który został opublikowany przez SpotData we współpracy z centrum danych i analiz Bonnier Business Polska, Deloitte i funduszem MCI.
Autorzy raportu zbadali stosunek funduszy private equity do inwestycji w cyfryzację. Coraz więcej z nich decyduje się zwiększać swoje zaangażowanie w transformację spółek portfelowych i wskazuje właśnie transformację cyfrową jako jeden z najważniejszych obszarów zmian.
Największe wyzwanie dla inwestorów i właścicieli spółek, które planują wdrożenie nowoczesnych rozwiązań cyfrowych stanowi praca nad kulturą organizacji oraz pokonanie wewnętrznych ograniczeń organizacyjnych – Dziś cyfryzacja staje się imperatywem działalności gospodarczej i często służy zmianie modelu biznesowego. Cyfryzacja to przede wszystkim zmiana organizacyjna, żeby zakończyła się sukcesem oprócz kapitału, potrzebuje skutecznego przywództwa, zaangażowania wszystkich w organizacji, zwiększania odpowiedzialności pracowników oraz odpowiedniej komunikacji. – komentuje Krzysztof Konopiński, Partner w MCI.
Najmniejsze wydatki na cyfrowy rozwój wykazują małe firmy w rozdrobnionych branżach. Według wypowiedzi partnerów funduszy private equity zawartych w raporcie, najważniejszymi obszarami cyfryzacji pozostają e-commerce, systemy ERP i CRM.
Raport w polskiej wersji językowej jest dostępny na spotdata.pl
Dodatkowe informacje o raporcie znajdą Państwo w dzisiejszym wydaniu Pulsu Biznesu oraz w wersji cyfrowej na pb.pl i bankier.pl