- Auctionata od 2015 r. znajduje się w portfelu funduszu MCI.TechVentures
- Połączony podmiot będzie najszybciej rosnącą platformą aukcyjną online dla dzieł sztuki i przedmiotów wartościowych, oraz będzie jednym z 10 największych światowych domów aukcyjnych.
- Połączenie dwóch najbardziej innowacyjnych podmiotów w sektorze pozwoli na zaoferowanie kolekcjonerom oraz inwestorom globalnej platformy online handlu sztuką.
Auctionata, spółka z siedzibą w Berlinie, znajdująca się w portfelu inwestycyjnym funduszu MCI.TechVentures, oraz Paddle8, z siedzibą w Nowym Jorku, podały informację o fuzji, w wyniku której powstanie największy dom aukcyjny online dla dzieł sztuki oraz dóbr kolekcjonerskich i luksusowych na świecie. Jednocześnie, dzięki tej transakcji, Auctionata Paddle8 będzie najszybciej rosnąca spółką w sektorze oraz wejdzie do pierwszej dziesiątki największych domów aukcyjnych na świecie (z wyłączeniem rynku Chin). Auctionata posiada silną pozycję rynkową w Europie, szczególnie na rynku Niemiec, z kolei Paddle8 jest największą platformą aukcyjną online w USA; obydwie spółki posiadają rozpoznawalne marki w środowisku kolekcjonerskim.
– Gratulujemy zarządom Auctionata i Paddle8 zawartej transakcji i jako inwestorzy wspieramy ich w realizacji przyjętej strategii wzrostu. Z wartością sprzedaży przekraczającą 150 mln dolarów oraz blisko 800 tys. zarejestrowanych użytkowników, połączona spółka stanie się dominującym graczem w segmencie aukcji online na największych światowych rynkach – powiedział Sylwester Janik, Partner zarządzający funduszem MCI.TechVentures zarządzanym przez grupę Private Equity Managers SA i członek Rady Nadzorczej Auctionata, prowadzący inwestycję funduszu w spółkę.
– Auctionata i Paddle8 łączą komplementarne modele biznesowe, które będą się wzajemnie uzupełniały na rynkach, na których działają spółki. Nasza zdolność do rozwoju innowacyjnych usług daje nam możliwości do przyśpieszenia dalszego wzrostu. Uzupełniające się modele Auctionaty i Paddle8, połączone ze wspólną wizją rozwoju w naturalny sposób ułatwiły podjęcie decyzji o transakcji – powiedział Alexander Zacke, założyciel i CEO, Auctionata.
Wspólnie, Paddle8 i Auctionata będą się skupiać na niezagospodarowanym średnim segmencie cenowym rynku. Obecnie, po jednej stronie rynku uznani, tradycyjni liderzy branży rywalizują ze sobą w segmencie dóbr kolekcjonerskich i dzieł sztuki o najwyższych wartościach, po drugiej stronie zaś rynku działa wiele małych platform online, które nie są jednak w stanie dostarczyć kolekcjonerom odpowiedniego poziomu transparentności oraz bezpieczeństwa dot. autentyczności sprzedawanych dóbr. Taka sytuacja sprawia, że średni segment cenowy (tj. dzieła sztuki o wartości do 500 tys. dolarów) jest niezagospodarowany, Zarówno Auctionata, jak i Paddle8 koncentrowały się dotychczas na tej części rynku,
– Fuzja pozwoli nam na przeznaczenie większych środków na doskonalenie poszczególnych elementów procesu sprzedaży, od usług wyceny dóbr online, aż do obsługi posprzedażowej oraz na poszerzenie oferty o nowe kategorie i kanały sprzedażowe –skomentował Aditya Julka, współzałożyciel Paddle8 – Dzięki temu, będziemy w stanie zapewnić najwyższą jakość obsługi klienta oraz najbardziej wszechstronną platformę w średnim segmencie cenowym rynku dóbr kolekcjonerskich dostępną dla kupujących i sprzedających z każdej części świata.
Połączona spółka będzie ofertować szerszy i bardziej zróżnicowany wachlarz produktów – dotychczas Paddle8 była głównie ukierunkowana na sztukę współczesną i design, podczas gdy Auctionata specjalizowała się w kategorii klasycznych dóbr luksusowych i kolekcjonerskich. Silna pozycja Paddle8 w segmencie aukcji z określonym czasem ich trwania, sprzedaży prywatnych kolekcji i aukcjach charytatywnych połączona ze zbudowanym w Auctionata unikalnym formatem aukcji realizowanych online na żywo pozwoli na zaoferowanie kolekcjonerom szerokiego wyboru kategorii i formatów. Komplementarność rynków (Auctionata – Europa, Paddle8 – USA) pozwoli równocześnie nowej spółce skonsolidować rynek nie tylko pod względem kategorii, ale także geograficznie.
– Połączenie sił Auctionata i Paddle8 wzmocni ten rosnący segment rynku– powiedział David Zwirner, jeden z najbardziej wpływowych marszandów na świecie oraz członek Rady Nadzorczej Paddle8 – Na całym świecie jesteśmy świadkami powstawania nowej ery kolekcjonerstwa online. Kolekcjonerzy już nie tylko mają zaufanie do rozwiązań online, ale wręcz oczekują możliwości dokonywania zakupów z każdego miejsca na świecie i o dowolnej porze. Te zmiany przynoszą korzyści obydwu stronom rynku aukcyjnego.
Warunki finansowe transakcji nie zostały ujawnione. W wyniku fuzji kierownictwa obu spółek zostaną połączone. Alexander Zacke, dotychczasowy CEO Auctionata, pokieruje globalnym zespołem zarządzającym utworzonej grupy. Obydwie marki, Paddle8 i Auctionata, zostaną zachowane.
Ponadto, wszyscy dotychczasowi inwestorzy Paddle8 i Auctionata pozostaną zaangażowani w spółkę. Dotychczas, Auctionata otrzymała 88 mln dolarów finansowania od międzynarodowej grupy funduszy takich jak wspomniany MCI.TechVentures oraz Earlybird, eVentures, Kite Ventures, Hearst Ventures i Groupe Arnault. Z kolei Paddle8 pozyskało łącznie 44 mln dolarów od inwestorów prywatnych związanych z sektorami nowych technologii i sztuki, w tym m.in. od Founder Collective, Mousse Partners i Skate Capital, a także od aktywnych na rynku dzieł sztuki Davida Zwirnera, Damienaa Hirst i Jay Jopling.
Powstała w 2012 roku Auctionata jest jedną z najszybciej rozwijających się europejskich spółek internetowych. W 2015 roku spółka pośredniczyła w sprzedaży dzieł sztuki o wartości 90 mln dolarów, co stanowi wzrost o 165% w stosunku do roku poprzedniego. Większość sprzedaży odbywa się podczas aukcji realizowanych online i transmitowanych na żywo z krajów Europy kontynentalnej. Kategorią, która odniosła największy sukces w 2015 były klasyczne dobra luksusowe (stare samochody, wina, zegarki i biżuteria). Łącznie, w zeszłym roku spółka przeprowadziła aż 249 aukcji. Jednym z większych wydarzeń 2015 roku była czerwcowa aukcja osiemnastowiecznego chińskiego zegara sprzedanego za 3,83 mln dolarów, która ustanowiła rekord najwyższej ceny zapłaconej za dzieło sztuki z krajów Azji sprzedane online.
Paddle8 powstało w 2010 roku z inicjatywy Aditya Julka, Alexandra Gilkes i Osmana Khan i szybko osiągnęło wzrost na rynku USA i UK dzięki formule aukcji o określonym czasie trwania, sprzedaży prywatnych kolekcji i aukcjom charytatywnym. W 2015 roku większość przychodów Paddle8 realizowała w kategoriach sztuki współczesnej oraz designu, w oparciu o selekcję prowadzoną przez takie autorytety w dziedzinie sztuki jak Grace Coddington, Damien Hirst i Tory Burch, a także dzięki prezentowaniu wyjątkowo rzadkich dóbr kolekcjonerskich takich jak karta kredytowa Kurta Cobaina. Przychody spółki w 2015 roku osiągnęły wartość 50 mln dolarów, co daje 26% wzrost rok do roku, z jednoczesnym ponad 100% wzrostem operacji prowadzonych for-profit.