Gett rusza na podbój Nowego Jorku

Aplikacja taksówkarska Gett przejmuje za kwotę 200 milionów dolarów JUNO – jednego z największych graczy na nowojorskim rynku taksówkarskim.

Gett, lider rynku przewozu osób w Europie, przejmuje nowojorską spółkę taksówkarską JUNO. Dzięki połączeniu Gett zwiększy swój udział w rynku  amerykańskiej metropolii do 13 proc. Celem strategicznym Gett jest osiągniecie drugiej pozycji w Nowym Jorku.  Kwota zakupu opiewa na 200 milionów dolarów amerykańskich. Gett jest obecny w portfelu funduszu MCI.TechVentures, zarządzanym przez polską Grupę Private Equity Managers (MCI Capital).

Obecny ruch stanowi dla nas ogromną szansę na rozwój, dlatego będziemy szukali dodatkowego kapitału w tym roku – mówi serwisowi TechCrunch, Dave Waiser, założyciel aplikacji Gett.

Na nowojorskich ulicach dominuje Uber, który kontroluje blisko 70 proc. rynku. Na drugim miejscu jest działająca od 2012 roku aplikacja Lyft, która może pochwalić się 20-procentowym udziałem Gett wraz z Juno będą posiadać ok. 25 tysięcy kierowców, co będzie stanowić blisko 45 proc. ogólnej liczby jeżdżących dla Ubera. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2017 roku kierowcy Ubera dokonali ponad 14 milionów przejazdów, natomiast jeżdżący dla Lyft 2,7 miliona. Gett i JUNO razem mogą pochwalić się prawie dwumilionową liczbą kursów.

Jeśli chodzi o liczbę przejazdów oraz pasażerów, sam nowojorski rynek może być porównany z rynkiem brytyjskim czy rosyjskim. Przejęcie JUNO ugruntuje silną pozycję Gett w amerykańskiej metropolii. Już w 2016 odnotowywano znacznie większą liczbę kursów wykonanych przez taksówki z logo Gett, niż przez auta jeżdżące dla Lyft –  mówi Maciej Kowalski, Partner Private Equity Managers, firmy zarządzającej funduszami z Grupy MCI.

Rynek przewozów osobowych w Nowym Jorku charakteryzuje się podziałem na dwie grupy usługodawców. Pierwszą są licencjonowane taksówki. Drugą stanowią kierowcy świadczący swoje usługi poprzez popularne aplikacje mobilne, w tym Uber, Lyft, Gett i JUNO. Kierowcy świadczący usługi transportowe w Nowym Jorku, nawet w ramach aplikacji, także muszą posiadać licencję wydawaną przez tamtejszą Komisję ds. Taksówek i Limuzyn.

Gett powstał w 2010 w Izraelu, gdzie obecnie posiada 80-procentowy udział w rynku. Od 2011 prowadzi działalność Londynie, natomiast od 2012 w Moskwie i Nowym Jorku. Aktualnie aplikacja jest obecna w ponad 60 innych miastach na całym świecie. W ubiegłym roku firma nawiązała strategiczne partnerstwo z Grupą Volkswagen, która zainwestowała w spółkę 300 mln dolarów. W połowie 2016 Gett włączył do swoich struktur brytyjską korporację taksówkarską MountView/RadioTaxis, stając się największym operatorem taksówkarskim w Wielkiej Brytanii, w samym Londynie może pochwalić się flotą liczącą ponad połowę z blisko 22 tys. licencjonowanych taksówek. Natomiast w trzecim kwartale ubiegłego roku Gett przejął rosyjską korporacje SaturnTaxi stając się liderem tamtejszego rynku transportu osobowego, detronizując Ubera.

Z europejskiego punktu widzenia, mając na uwadze ostatnie rozwiązania regulujące transport osobowy, które mocno uderzają w Ubera w Niemczech, Francji oraz we Włoszech – Gett ma przed sobą realną szansę stać się w ciągu najbliższych kilku lat jedną z największych globalnych firm oferujących usługi transportowe na żądanie –  dodaje Maciej Kowalski.

Data publikacji wpisu: 04/05/2017 10:29